Het personeel legde het werk neer voor een betere pensioenregeling voor zwaar werk.
Actieweek
Buschauffeurs en treinmachinisten eisen een structurele oplossing voor werknemers met zware beroepen, waar zij onder vallen. De staking is onderdeel van de actieweek van de vakbonden waarin zij strijden voor een structurele en verbeterde zwaarwerkregeling.
Eerder stoppen met werken
In het pensioenakkoord van 2019 is afgesproken om een structurele oplossing te vinden voor werknemers met zware beroepen, zodat zij eerder kunnen stoppen met werken. De huidige regeling stopt eind volgend jaar.
“We willen een signaal afgeven aan het kabinet. Er ligt nog niks op tafel, we zijn al vijf jaar bezig om het kabinet om tafel te krijgen, maar er is nog steeds geen afspraak te maken”, zegt chauffeur Dirk op het lege busstation in Emmen. “De bal ligt nu bij het kabinet, wij willen een permanente regeling.”
Dubbele onregelmatigheid
“We hebben dubbele onregelmatigheid”, zegt Dirks collega Henri. “Er is geen werkdag hetzelfde. We werken zeven dagen per week van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat, we hebben gebroken diensten en dat maakt ons werk zwaar.”
Henri is 49 jaar en denkt niet dat hij het op deze manier tot zijn pensioen kan volhouden. “Er is ook een tekort aan chauffeurs en een vroegpensioen kan helpen om het vak aantrekkelijker te maken en nieuwe mensen aan te trekken.”
dit is een artikel van