Dat lijkt de beste en tegelijkertijd goedkoopste oplossing voor een betere doorstroming op dit verkeersknelpunt. En met de minste natuurschade tot gevolg.
Maar knoop je er tussen Gasselte en Annen meteen ook 6 kilometer wegverdubbeling aan vast, dan heeft omliggende natuur er zeker onder te lijden.

Doorstroming

Dit alles blijkt uit een milieueffect rapport (MER) van de provincie Drenthe, die vier varianten voor het verkeersknelpunt nog eens nader onderzocht. De provincie wil met de aanpak van het verkeersplein zorgen voor een betere doorstroming. Dat is op dit moment het belangrijkste punt van zorg.
Bij knooppunt Gieten, waar de N33 en N34 samenkomen, loopt het verkeer rond de spits regelmatig vast, met kop-staart botsingen tot gevolg. Die bottleneck moet aangepakt. Tegelijkertijd worstelt de provincie al jaren met de veiligheid van de N34. Die wordt ‘dodenweg’ genoemd door de vele zware ongevallen. Maar de hele weg verdubbelen kost honderden miljoenen, en dat geld is er niet.

lees het artikel verder RTV Drenthe